Ongeveer 1,3 miljoen eenmanszaken in Nederland krijgen voor 1 januari 2020 een nieuw btw-identificatienummer van de Belastingdienst.
Dit nieuwe nummer heeft geen koppeling meer met het BSN-nummer (burgerservicenummer). De Autoriteit Persoonsgegevens gaf eerder dit jaar aan dat het opnemen van het BSN in het btw-nummer privacygevoelig, onwenselijk en onrechtmatig is. Om deze reden krijgen alle eenmanszaken in Nederland een nieuw BTW-nummer.
Wat doe ik met mijn nieuwe Btw-identificatienummer?
Het nieuwe btw-identificatienummer (btw-id) van jouw eenmanszaak vermeld je vanaf 1 januari 2020 op bijvoorbeeld facturen en je website. Dit geldt ook voor intracommunautaire transacties (handelsverkeer binnen de EU) en andere transacties op basis van EU-regelgeving. Het btw-id bestaat uit 14 tekens: landcode NL, 9 cijfers, de letter 'B' en een controlegetal van 2 cijfers.
Omzetbelastingnummer
Uitsluitend voor de communicatie met de Belastingdienst blijf je het oude, op je BSN gebaseerde nummer, gebruiken. Dat heet vanaf 2020 het omzetbelastingnummer. Wat moet je regelen voor 1 januari 2020? Vanaf 1 januari 2020 gebruik je alleen nog maar jouw nieuwe btw-id in alle contacten met klanten en leveranciers.
Denk daarom aan:
Het opnemen van je btw-id op facturen en briefpapier.
Het vermelden van je btw-id op je website of webshop.
Het informeren van je boekhouder of accountant.
Vergeet niet wanneer je gebruik maakt van een verleggingsregeling, bijvoorbeeld bij onderaanneming of handel met het buitenland, om de gewijzigde btw-id’s van klanten en leveranciers in jouw administratie op te nemen en om jouw nieuwe btw-id door te geven aan (buitenlandse) leveranciers.
Heb jij vragen over de nieuwe Btw-identificatienummer of over de nieuwe kleine ondernemersregeling die ook per 1 januari 2020 ingaat?
Neem dan contact op met VanOoijen Belastingadviseurs in Haarlem.